Skip to content

Recent Articles

3
Apr

O’Reillys where conference 2012 – The Business of location

Som deltager på www.whereconf.com/where2012
vil jeg gi noen highlights under konferansen.
Jeg vil også twittre med #whereconfNOR, original hashtag er #whereconf.

Dette er fritt oversatt fra websiden:

(Geo)-lokasjon er big business. Lokasjonsteknologiene er overalt på smarttelefoner og tabletter, supermarkeder og minibanker, biler og transportsystemer, fysiske butikker og Internett. Og lokasjonsdata er enda større business: fra produktutvikling til distribusjon, markedsføring og salg, lokasjonsteknologier hjelper bedrifter å identifisere, forstå, og nå sine markeder med økt detaljnivå, i sanntid. Å forstå alt dette er ikke lett, og det er stadig under utvikling.
Hvordan og hvor skal du innlemme lokasjonsteknologi i produkter og tjenester? Hvilke typer lokasjonsteknologiene er mest hensiktsmessig for dine behov, og hva som er riktig make-or-buy avgjørelse? Og hvordan vil du håndtere, analysere og handle på alle disse dataene?

Dette er noen av spørsmålene denne konferansen vil svare på.

5
Feb

Social media status 2012

En veldig god oppsummering med gode eksempler av Cristian Brosstad.

http://www.youtube.com/watch?v=ZEYLalzacyU&feature=player_embedded

13
Feb

NFC Near Field Communication to iPhone 5 and iPad 2

 

NFC er en av de “nye” teknologiene som mange bransjer ser frem til blir integrert i mobiltelefonene. Teknologien er ikke ny men den har så langt bare eksistert i noen få mobilmodeller (Samsung og Nokia+) for det europeiske markedet.  Ingen av disse telefonene er “state of the art” og gir derfor ikke et riktig bilde for å evaluere NFC fra brukeropplevelsessiden.

Noen av bruksområdene som det er knyttet stor spenning til ved bruk av NFC, er contactless payment, tethering og integrasjon med social media and general retailing. “Swipe your phone over a tag at the store” og du får personaliserte tilbud og “points for showing up”.
I mange sektorer foregår det pilotprosjekter med bruk av Near field communication, både til betaling, småpengeløsninger og romnøkkelløsninger på hotel.

Som deltager på NFC pilottest på Clarion hotel Stockholm, i samarbeid med Assay abloy og TeliaSonera, har jeg nå testet automatisk inn- og utsjekking samt at mobilen fungerer som romnøkkel, i 4 mnd. Det har vært noen svært positive overaskelser og noen frustrasjonsøyeblikk.
Dette har vært en spennende erfaring men det er først når Apple og Google kommer på banen at det blir spennende å følge adopsjonen og utbredelsen av denne teknologien. 

Et annet spørsmål er det om 5 til 10 år gammel teknologi vil holde særlig lenge med dagens utviklingstakt.
Oversikt over pilotprosjekt, mobilmodeller og teknisk data:
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication 

Artikler om NFC på Clarion hotell:

http://www.engadget.com/2010/11/02/assa-abloy-trials-remote-hotel-check-ins-unlocking-your-room-wi/
http://www.teliasonera.com/News-and-Archive/Press-releases/2010/TeliaSonera-in-NFC-pilot–mobiles-replace-hotel-key/

http://www.clarionstockholm.com/NFC-project.aspx

http://www.elektronikknett.no/id/3710

13
Feb

Traditional social media

Jeg er heldig å få samarbeide med en av de få rene digitale media institusjonene som har et renome utenfor Skandinavia – Hyper island. I ett av mine møter med en gruppe studenter fikk jeg spørsmålet;
Filip, when you mention Social media, do you mean like traditional social media like Facebook and twitter and stuff?
En kort herlig spørsmål som fikk meg til å innse at disse early adopters innen digitale medier virkelig ville tilføre meg ny kunnskap og ikke minst attitude – herlig.

Jeg anbefaler alle å referere til “tradisjonelle sosiale medier;-)

http://www.hyperisland.se/

10
Feb

(Nokia and Microsoft) VS. ((Apple) VS. (Google)) VS noe lite raskt og nytt

Strategikrig for eier av mobileplattfomrer mellom giganter for å posisjonere seg i noe som vil være mer avgjørende for vår fremtid en noe annet med tanke på infrastruktur og tjenester til deg som kunde. Mobiltelefonen er nå hva datamaskinen var på 80 og 90tallet. I en fantastisk utviklingstakt hvor det kanskje bare er en vinner som står igjen i en nærmest monopolistiske tilstand slik som Microsoft nå har hatt det de siste 20 årene er det klart at det satses.

Jeg er overasket over, eller nei jeg er ikke overasket over at Microsoft og Nokia har funnet hverandre, men jeg er overasket over aksjonærene til Nokia som tillater nok en forsøk på lage et internt økosystem.

Google skjønner spillet og har innovasjon og åpenhet for brukerne sine “i blodet”. (ja jeg vet det finnes noen diskutable temaer rundt hvor åpne og snille de egentlig er) Men uansett så fremstår Google som de syv havs åpenhet vs Apple som er overarrogante, ikke-lyttene holdninger mot sluttbruker. Derimot har det kommet klare uttalelser fra Jobs om at Apple ønsker mer åpenhet men sikrer seg rettigheter til innhold+++ og først for så å åpne opp. Det gjenstår å se. Google gjør det motsatte. De digitaliser verden først for så å spørre om lov “in interest of the greater good” i etterkant.

Til tross for fantastiske snuoperasjoner tidligere i Nokia og med Microsoft sitt fantastiske distribusjonsapparat er jeg usikker om de to mer satte organisasjonen forstår på hvilken bane de skal spille på hvis de virkelig skal konkurrere med Google og Apple. Jeg ville nok sett på Google til tross for at Nokia ikke vil hatt innflytelse…

I de neste 10 årene vil vi se et ras av virkelig store selskap gå konkurs. Og ikke bare hvilke som helst selskap men de store institusjonene med tungt innarbeidet byråkrati og hierarki. Sammensmeltingen av billig, kraftig, lett tilgjengelig teknologi, direkte kontakt med kunder gjennom sosiale medier og mer utbredte felles pålogging/id-teknologier bør utgjør en reel trussel for enhver bedrift som ikke tar dette på alvor. Det er nok også en trussel for store tunge tradisjonelle selskaper som tar det på alvor da man ikke klarer å organiserer seg i nye former og utnytte den kraften man har i markedet. (Microsoft, Nokia?)

Jeg anser nettopp dette med organiseringen og prosessene som utgjør ulikhetene mellom nye “california-selskaper” og tradisjonelle selskaper ellers i verden. Teknologispredningen går så raskt at det er anvendelsen av den som er det avgjørende. Da havner vi nesten på definisjonen på innovasjon som nettopp er å ta det som finnes å utnytte det på ny måte som kommersialiseres. Oppsummert så har vi to gigantiske barrierer hvor den ene er endrins-villighet/mulighet og evnen til å tenke stort og nytt i organisering.

Ønsker du å starte en endring hos deg?

Top 3 starters

  1. Ja til innovasjon (Nei til interne Økosystem løsninger for dine produkter og tjenester. (du er ikke i sentrum – det er kunden din)
  2. Endringsvillighet og erkjennelsen av en burning plattform
  3. Ja til å tørre å organiserer i nye former

Fra norske nettsteder:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=556801
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7502763
http://www.dagensit.no/article2080355.ece
http://www.idg.no/computerworld/article196265.ece

Nokia:
http://www.nokia.com/press/press-releases/showpressrelease?newsid=1488004

15
Nov

F*mail coming to you today

Gartner Group predicts That Facebook and Linked will become an integrated solution in the workplace as early as 2014. Linkedin as your adresses and Network is at Linkedin and Facebook (or social media) as fast a Way of Communicating.

http://t.co/Y7Kd09c

This is well timed with that Facebook will launch the mail service for all their users at a press conference later today – will be exciting to see.

This is particularly interesting discussion in regards of transperency and distinguish between Business and Private.

It’s only days since Mark Zuckerberg was in the wind with his statement “” Open Ness Does not Mean Being Open When It’s Convenient “” then Google will not open for export of user data from Gmal.
A strong statement as that could easily backfire but in my eyes is helps to ensure the consumer’s rights both at Google and Facebook in further development.

28
Aug

Build a game layer on top of the world – denne må du se…

Jeg elsker denne tankegangen. Fjern kompliserte service layers og gå rett på motivasjonsfaktorer.

Spillgenerasjonen er snart i alle generasjoner
Våre tjenester kommer radikalt å forandres fra det konservative til det lekene og brukervennlige.

Seth Priebatsch: The game layer on top of the world
http://www.ted.com/speakers/seth_priebatsch.html

28
Aug

Digital strategi – et enkelt eksempel på hvorfor det er vanskelig

Digital strategi – et enkelt eksempel på hvorfor det er vanskelig

Apple ønsker å være en verdensledene formidler av digitalt innhold gjennom sin iTunes løsning. iTunes er en software der men kan legge inn musikk, kjøpe musikk, se film, legge inn film eller kjøpe film, tv-serier og mye mer…

iTunes er også et program du MÅ installere for å kunne aktivere iPhone før du kan bruke den.

I tillegg har de et eget fil-format som du ikke er tvunget til å bruke, og det er noen fordeler hvis du gjør det. Du må også bruke iTunes for å overføre innhold til din iPod, iPhone osv…

Dette gjør at mange er skeptiske og negative til proprietære systemer, som låser brukeren og det er i utgangspunktet ikke til fordel for kundene.

La oss gå noen år tilbake og få oppgaven i å lede Apple sin strategi for iTunes.

Jeg velger å starte med en svært forenklet ekstern stakeholder-mapping

Der har vi brukere, innholdsleverandører/produsenter. Vi brukere dette som utgangspunkt for en PESTEL og en SWOT som vil fortelle oss at leverandørene er sterkt bundet til å både produsenter, rettighetshavere og det finnes svært individuelle opphavs og åndsverskreguleringer i hvert enkelt land.

Konkurransemessig er det vanskelig å gå inn i et slikt lokalregulert marked med nye tjenester og spesielt med noe som innbærer endring . Det er selvsagt da også en av styrkene at det er regulert, man vet spillereglene og partene som er involvert. Andre styrker er at produktet i seg er nærmest perfekt for digital distribusjon, men verdikjeden på innholdstjenester er komplekse hvor eierskapet til innholdet er fordelt mellom de ulike ledene i verdikjeden. Når en ny bransje ønsker å ”overta” og forenkle en verdikjede og som i tillegg viser til en distribusjonskost på tilnærmet 0,- vil man møte en hel bransje (i hvert land) som kjemper imot. (Finnes paralleller til vår egen bransje?)

Vi har nå basisinformasjon for bransjen, la oss sette premisene:

1. Vi må ha innholdsleverandører/eiere med på en endringsreise.

2. Lokale lover må følges men kanskje utfordres.

3. Løsningen må støtte premiss 1 og 2 men være overlegent enkelt og brukervennlig for å endre kundens valg av anskaffelsesmetode.

4. Prisingen har i mange land en svært omfattende politikk på produksjon av musikk, litteratur og film/TV men er selvsagt også av strategisk betydning. Jeg velger å se bort fra denne premissene nå for å forenkle. Prismodellen til Apple er et eget stort strategisk område med hardware VS. Software og innhold, brand og mye mer.

Det alle er menige om er at Apple er bra på design og brukervennlighet. Både på tradisjonelt produktdesign. Man føler seg utvalgt i det man pakker opp sin første iPod og det står i rene pene eksklusive bokstaver Design by Apple in California, mens hos konkurrenten står det Made in China.

 

Interaksjonsdesignet er kanskje det aller fremste med Apples univers. Det er alltid mulig å gjøre en tjeneste radikalt annerledes OG radikalt bedre for kunden og kundeopplevelsen. Det er dette Apple behersker til det fullkomne men Steve Jobs i spissen. Det er grunnen til at alle snakker om Apple, kjøper overprisede produkter og har fanatiske brukere som alle markedsavdelinger drømmer om, det er langt over på Love your brand aksen

For å spore helt av analysen så skal jeg fortelle om et besøk i California hvor en av prosjektlederne som ledet utviklingen av iPod holdt et fordrag om emnet. Etter det jag kan huske fortalte han” Vi tok billig og helt average innmat fra Samsung og jobbet så en del med produktdesignet, enda mer med interaksjonsdesignet og alle mest med tjenestene som vi ville at brukerne skulle knyttes til (iTunes) og denne tjeneste-skyen skal være det inntektsbringende leddet. Som en digresjon i digresjonen så har Strand consulting markert seg som en av de få svært kritske kreftene til Apple modell; ”De eneste som tjener på iPhone-salget/hypen” er Apple”.

Back on track må vi se på premiss 1 og 2. Hvordan får vi innholdsleverandører og produsenter med i iTunes. Vi må sikre deres inntekter, hindre kannibalisering globalt og minimalisere muligheten for spredning av materialet.  Det vil si at vi må ned på lokalt nivå og regulere bruken av innholdet, samt sette begrensninger på bruken. Du kan blant annet ikke overføre tilbake materiell fra iPod til en maskin for å ”hindre bytte av musikk”.Dette er en av de kritiske faktorene for å få alle med.

En digresjon til er at mens Apple går mot propritære system så finnes det konkurrenter som velger helt åpne system.
Kort kan man forestille seg to typer internett.

  1. Alt er låst og regulert. Det vil ikke ”finnes” ulovlig spredning av materiellet, og alt er kontrollert gjennom din software på pc, internettleverandør og begrensede funksjoner som applikasjoner du laster ned til din iPhone
  2. Alt er åpent – Wikileaks er et eksempel på dette med en ideologi om at ingting bør være hemmelig. Hvorfor skal noen mennesker ha rett til å kontrollere og holde informasjon hemmelig for noen andre. Kan du forestille det at alt som ikke er privat skal være åpent og tilgjenglig?

Jeg vil skrive litt mer om Google VS. Apple sin strategi hvor en velger å dele med alle, mens den andre tar kontroll hele veien, også ute hos brukeren.

Dette er ment som en fullstendig analyse men som en liten tankevekker om hvordan man ved et nytt område må trå forsiktig med eksisterende løsninger og interessenter til tross for at det finnes raskere, bedre, billigere og uendelig mange nye metoder å gjøre business på. Spørsmålet som melder seg hos meg er.
1 Vil Apple ha klart å forene så store bransjer (bøker, musikk, film og TV) uten sitt strenge
    properitære system?

2. Når verden modnes og lovverk og stakeholdere utvikles med teknologien. Vil da Apple egentlig ha det proprietært eller ønsker de å åpne opp? Steve Jobs har blant annet uttalt at han ønsket all rettighetsstyring på filer bør droppes. Dette er et interessant spørsmål da Internet i sin natur ikke har noen eier og brukere forventer seg til uendelig med valgmuligheter. Hvis Apple har modnet sine stake holders, vil det komme konkurrenter som er enda bedre å ta Apple sin posisjon? Vil man se fragmentering og spesialisering etter Long tail teorien?

Etterord:

Digitale mediet er ikke bare en ny kanal og kan settes som et ben ved siden av print og all andre markedskanaler. Digitale mediet er en helt ny verden på alle måter som alle kan velge å stritte imot eller lære seg. Det endrer hele ditt liv og det kan og vil endre våre arbeidsplasser og metoder. Vi står midt i denne endringen som vil bli historisk. De 100 årene mellom 1950 til 2050 vil virkelig bli en dramatisk endring som vil ta plass i historiebøkene.

Det er blitt sagt mye dumt om utviklingstakten så jeg skal holde meg borte fra spådommer men at alle bransjer vil bli truet (og gitt muligheten) av Disruptiv innovasjon er jeg ikke i tvil om.

15
Aug

Moderne markedsføring i nye medier

Geo-tjenester på din mobil er kanskje det aller mest spennende både i vekst, hype og muligheter om dagen.

Det betyr at mobilen din kan gi deg tilbud i nærheten av dere du befinner og guide deg ditt. Eller du kan ved bruk av augmentet reality få “live” informasjon om butikkene, gatene og faktisk menneskene rundt deg  når du retter mobilen for eksempel mot en bygning kan du få vite av H&M finnes der og har 10% rabatt på….

Geo-tjenester knyttes i stor grad online og offline sammen noe som gjør dette veldig spennende sammen med en mobil som du alltid har med deg.

To tjenester som lar deg ”sjekke inn” på steder er Foursquare og Gowalla, du må ha en Android eller iPhone applikasjon for å kunne benytte deg av det. Da sier du til omverden at ”jeg er her” og det gis insentiver for at du bruker det ofte.

Whole food i USA og flere andre butikker har startet å sette opp stickers i vindu for å fortelle at du kan sjekke inn hos dem når du er der.

Dette er utviltsomt markedsføring, loyaltiet, CRM og datainnsamling. GAP hadde salgsdag og gav 25% rabatt til alle som sjekket inn når de var i butikken eller hadde fått kode gjennom Facebook eller twitter.

Jeg bor ofte på Clarion hotell og har fleste såkalte check in`s på dette hotellet.

  1. Det betyr at jeg bor der ofte.
  2. Det betyr at jeg bruker sosiale medier
  3. Det betyr at jeg markedsfører hotellet (og meg selv)
  4. Det betyr at jeg står øverst på listen over check ins som alle titter på.

Hadde jeg eid hotellet hadde jeg sendt melding til meg og alle topp besøkere og spurt om jeg var fornøyd med hotellet eller tilby en ”gratis juce” ved neste check in eller noe litt smartere i det sosiale mediet helt åpent. Da  hadde alle mine venner sett dette, jeg hadde fått høyere status og det hadde om kort tid stått om det i avisen (kanskje) – alle har sett hvordan de tradisjonelle mediene skriker etter historier fra sosiale medier.

Slik ser gowalla ut fra websiden, når du er pålogget finner du mer informasjon. Til høyre ser du topplisten jeg refererer til.
Med lansering av Places så har diskusjonen om personvern virkelig fått fart og kanskje med rette. Det å være midt i en digitalrevolusjon gjør det vanskelig å ta stilling, spesielt som entuiast for nye tjenester og teknologi.
Det er nok svært fornutig å ha en føre var holdning til det regulative slik som norge har så lenge vi sørger for å ligge på topp med kunnskap om ny teknologi.
Da slipper vi lettere fordomsfulle holdninger som bremser vår innovasjon.

20
Jul

Swap your shop & fiverr.com (kuriosa)

Swap your shop (kuriosa)Særegen og morsomme tjenester dukker opp daglig på nett, de fleste knyttet til sosiale tjenester i en eller annen form.
Jeg lar Swap your shop introdusere seg selv:

“SwapYourShop is an online community for creative professionals that allows you to work remotely for your current employer while living in another city. With SwapYourShop, you’ll connect to swap spaces — home and office — across the US or around the world.”

Du bytter jobb, hus og liv med en annen person – noen som trenger en digital strateg på Mauritius i noen måneder …?  http://www.swapyourshop.com/

 

Den neste tjenesten jeg vil fortelle om har jeg litt større tro på, men fortsatt spesiell. Det er en nettside hvor du kan tilby dine tjenester for $5. Det finnes et hav av både morsomme, underholdene, gode til de absurde tjenestene du kan kjøpe her for 5 dollar.

Du må ta en titt: http://www.fiverr.com/